Aardig en begripvol zijn tegenover mensen die minder fortuinlijk zijn dan wijzelf is, als een zeer basale regel, het juiste om te doen.
Helaas leven we in een wereld waar niet iedereen graag de richtlijnen van fatsoen volgt. Als gevolg hiervan horen we maar al te vaak verhalen waarin mensen met handicaps of beperkingen zich nog meer worstelen dan ze zouden moeten.
Een blinde man heeft onthuld hoe hij gedwongen werd om met zijn geleidehond te staan tijdens een recente treinreis, ondanks dat hij medepassagiers had gevraagd of er stoelen beschikbaar waren.
Jonathan Attenborough, een pleitbezorger voor handicap en inclusie, stapte dinsdag aan boord van een ScotRail-service van Edinburgh naar Perth, maar had geen andere keuze dan in het gangpad te staan met zijn hond.
Hij zei dat hij aan andere passagiers vroeg of er ergens kon zitten, maar ze negeerden hem.
“Volledig onaanvaardbare passagiersassistentie van @ScotRail om mij en mijn geleidehond in de deuropening van de trein achter te laten,” schreef hij op zijn Twitter.
“Ik heb meerdere keren gevraagd of er nog vrije zitplaatsen waren en geen enkele passagier heeft gereageerd. Geeft me niet veel vertrouwen in de mensheid.”
ScotRail heeft gereageerd op Jonathan om excuses aan te bieden.
“Hallo Jonathan, ik wilde terugkomen op jouw ervaring dinsdag,” schreven ze.
“Ik heb advies ingewonnen bij onze Manager Toegang en Inclusie en ook feedback gegeven aan onze stations- en treinteams. Je had naar een geschikte stoel moeten worden geassisteerd, en het spijt me dat dit niet is gebeurd.
“Het is teleurstellend dat geen enkele passagier heeft gereageerd toen je riep, maar je had niet in deze positie mogen worden geplaatst.”
Heel erg bedankt #AXSChat dat jullie mij vanavond als gast hadden! Het was zo’n plezier om vanavond met jullie allemaal te chatten. Ik hoop dat iedereen er net zoveel van genoten heeft als ik. Een hele goede nacht van mij en mijn geleidehond, Sam pic.twitter.com/HqmQuzXZSs
— Jon Attenborough (@JonAttenborough) 5 november 2019
Natuurlijk is Jonathan van streek door het incident. Hij accepteerde de excuses van ScotRail, maar is erop bedacht dat het in de toekomst opnieuw kan gebeuren.
Nauwelijks had hij zijn verhaal gepost of reageerde de sociale media met berichten van steun. Niet alleen veroordeelden commentatoren de spoorwegdienst, maar ook de andere passagiers.
Inderdaad, het had zeker niet moeilijk moeten zijn voor minstens één passagier om Jonathan antwoord te geven, vooral omdat de aanwezigheid van zijn hulphond zijn toestand duidelijk maakte.
Jonathan, het spijt ons dat je hier alleen voor stond. Het belooft zeker niet veel goeds voor de toekomst wanneer een groep mensen zo harteloos kan zijn.
Help ons om onze steun en goede wensen naar Jonathan te sturen door dit bericht op Facebook te delen, zodat hij weet dat hij niet alleen staat.